Participatie-ethiek

by

Participatie-ethiek is een vorm van ethiek die zich voordoet in het ondernemerschap. Bij deze vorm van ethiek tracht een onderneming een bijdrage te leveren aan een betere maatschappij.  Door samen te werken met andere organisaties, die veelal dezelfde belangen hebben, ontstaat een soort ondernemingsburgerschap waarbij deze organisaties verantwoordelijkheid nemen voor de maatschappij (De Leeuw, 2007).

Participatie-ethiek kent drie centrale begrippen: alertheid, dit houdt in dat ondernemingen moreel geprikkeld moeten worden door wat beter kan en/of zou moeten in de samenleving. Fatsoen, het gevoel bij ondernemingen dat de minder bedeelden niet achtergesteld mogen worden. Tot slot emancipatie, dit begrip borduurt verder op een vorm van fatsoen en spreekt een streven uit waarbij ieder lid van de samenleving een volwaardig burgerschap verdient (Jeurissen & Musschenga, 2002).

Op het gebied van participatie-ethiek zijn er veel mogelijkheden voor ondernemingen die gedeelde belangen hebben op maatschappelijk gebieden. Volgens Henk van Luijk, hoogleraar bedrijfsethiek, zijn hierbij de volgende drie kenmerken van toepassing: ten eerste kan het belang alleen gerealiseerd worden door de deelname van alle partijen. Ten tweede kan deelname van organisaties niet moreel afgedwongen worden. Ten derde hebben de deelnemende partijen geen aanmerkelijk winstbelang bij deelname en kunnen ze het zonder blijvende schade ook achterwege laten (De Leeuw, 2007)

Participatie-ethiek doet zich voornamelijk voor in de sportondernemerswereld. Een goed voorbeeld is voetbalclub Ajax. Ajax is ambassadeur van de zogenoemde Cruyff Courts. Dit zijn speelveldjes die in verschillende wijkjes worden aangelegd. Andere participanten bij dit project zijn stichting Cruyff Courts KNVB Velden en de gemeente Amsterdam. De stichting  faciliteert de veldjes, de gemeente wordt eigenaar en Ajax organiseert jaarlijks enkele activiteiten bij de Cruyff Courts. De KNVB en Ajax profiteren hiervan, omdat meer kinderen gaan voetballen en eventueel lid worden van een voetbalclub en door kunnen groeien naar de jeugdopleiding van Ajax. De gemeente profiteert aangezien kinderen zo een speelplek hebben en niet op straat rondhanden. Hoewel zij geen directe deelnemer zijn, profiteren ook sponsors en media door de toenemende belangstelling voor het voetbal (Chung, 2008).

Zoals in bovenstaand voorbeeld te zien is er sprake van een win-win situatie. Alle deelnemende partijen profiteren bij deze vorm van participatie-ethiek. Doordat verschillende organisaties met dezelfde belangen gezamenlijk verantwoordelijkheid nemen voor een betere maatschappij ontstaat er een vorm van maatschappelijk verantwoord ondernemen die succesvol blijkt te zijn.

Tags: , , , , , , ,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers op de volgende wijze: