Green lease

by

Green lease is een begrip wat betrekking heeft op verschillende vormen van verhuur, waarbij gedacht kan worden aan gebouwverhuur, leaseauto’s of leasefietsen. Het verschil tussen green lease en ‘conventioneel huren’ is de aandacht die wordt besteed aan de impact van de huurovereenkomst op het milieu. Omdat er nog weinig wettelijke regelgeving op dit gebied bestaat, verschilt de exacte invulling van het begrip per uitbatende organisatie.

In het geval van autoverhuur wordt er vaak vanuit drie standpunten gewerkt: (1) alleen auto’s met een gunstig door de overheid aangewezen energielabel zijn in het wagenpark opgenomen; (2) sommige leasebedrijven bieden rijstijltrainingen aan in het kader van ‘Het Nieuwe Rijden’; (3) de resterende CO2-uitstoot van de auto’s in gebruik wordt gecompenseerd door investeringen in duurzame projecten, zoals bosaanleg.

Een alternatief voor de leaseauto is de leasefiets; dit initiatief is omstreeks 2004 geïntroduceerd, maar is in Nederland nooit tot een grootschalig project uitgegroeid. Eén van de redenen hiervoor is het feit dat wet- en regelgeving voorschrijft dat voor CO2-vrije leasefietsen bijtelling moet worden betaald, zoals dat voor leaseauto’s ook gebruikelijk is, ondanks het feit dat bijtelling gebaseerd is op CO2-uitstoot. Dit brengt kosten en administratieve last met zich mee, die de populariteit van de leasefiets beperken.

Een andere invulling van het begrip green lease heeft betrekking op gebouwverhuur (woningverhuur en commercieel verhuur). Ook op dit gebied bestaan weinig wetten, waardoor een exacte definitie van het begrip lastig te bepalen is. Grofweg worden twee vormen van green lease onderscheiden; één waarbij de huurder contractueel wordt verplicht tot duurzaam energieverbruik, en één waarbij zowel huurder als verhuurder samenwerken om tot hetzelfde doel te bereiken (Brooks et al, 2008). Het belang van groen verhuur schuilt in het feit dat dergelijke gebouwen een grote invloed hebben op de totale CO2-uitstoot; in Amerika wordt 15% van de totale CO2-uitstoot bepaald door commercieel verhuur, in Engeland zelfs 18% (Brooks et al, 2008; Hinnells et al, 2008).

Tags: , , , , , ,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers op de volgende wijze: