Ecotoerisme

by

Ecotoerisme is het verantwoord reizen naar natuurlijke gebieden dat bijdraagt aan omgeving en waarbij de welvaart van de plaatselijke bevolking verbetert (TIES, 1990). Deze algemene definitie van het begrip is gedefinieerd door The International Ecotourism Society (TIES), een non-profit instantie die is toegewijd om het ecotoerisme te ontwikkelen en te promoten door middel van bepaalde richtlijnen en standaarden aan ecotoerisme te stellen. Het doel van ecotoerisme is dus in feite het organiseren van kleinschalige reizen naar natuurgebieden, waarbij door nevenactiviteiten, dit kunnen rondleidingen zijn, hotels of restaurants die worden aangeboden in de omgeving etc., de lokale bevolking er economisch op vooruit gaat. Het natuurgebied wordt dus het doel van de reis, waardoor de lokale bevolking het natuurgebied niet zal aantasten om economische verliezen te voorkomen. Er wordt dus een economische waarde aan het natuurgebied gegeven.

De definitie van het TIES is echter een definitie uit de niet-academische wereld. Er zijn in de academische wereld door meerdere wetenschappers verschillende definities gevormd. Samenvattend bestaat ecotoerisme in ieder geval uit de volgende drie dimensies: ‘nature-based,’ ‘environmentally educated’ en ‘sustainably managed’ (Russel K. Blamey, 1997). De natuur moet dus centraal staan in de reis, de reis moet educatief van aard en duurzaam zijn. Het probleem met deze dimensies is dat deze moeilijk te operationaliseren zijn, in hoeverre kan bepaald worden of een reis educatief of duurzaam is en in hoeverre staat de natuur centraal?

Naast ecotoerisme bestaat er ook duurzaam toerisme, deze twee begrippen worden vaak met elkaar in verband gebracht. Echter bestaat er wel wezenlijk een verschil tussen deze twee begrippen; waar de natuur vooral het onderwerp is bij ecotoerisme is dat niet het geval bij duurzaam toerisme, het duurzame toerisme is toepasbaar op alle vormen van toerisme.

Opmerkelijk is dat ecotoerisme geen beschermd begrip is, iedereen mag dit begrip vrij aan zijn reis verbinden. Vandaar dat ecotoerisme ook vaak als een marketingtool wordt gezien, om een reis beter te promoten. Het komt dan ook vaak voor dat de essentie van het ecotoerisme niet altijd in de praktijk uitgevoerd wordt.

Tags: ,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers op de volgende wijze: