Duurzaam toerisme

by

Duurzaam toerisme is een term die vooral in het laatste decennia van de twintigste en aan het begin van de eenentwintigste eeuw aan de orde is gekomen. Er bestaat verwarring over de betekenis van het begrip. Dit komt doordat ‘Sustainable tourism’ meerdere malen gedefinieerd is en omdat het begrip complex is. Duurzaam toerisme kent ook meerdere facetten waardoor het begrip subjectief opgevat kan worden (Mowforth, 2003, Hunter, 1997, Duim, 2001). De meest gebruikte betekenis van duurzaam toerisme is die van de Wereld Toerisme Organisatie. Deze groepering gaat ervan uit dat duurzaam toerisme het toerisme is dat in overeenstemming met de natuur, milieu en lokale bevolking gepaard gaat. Dit betekent dat de klant, de toerist, op zijn (vakantie)bestemming met respect moet omgaan met individuen, de cultuur en de natuur van deze individuen. Deze betekenis kan op meerdere manieren geïnterpreteerd worden, omdat niet iedereen hetzelfde onder ‘respect’ verstaat.

Ook gebruiken operators van (toeristische) reizen tegenwoordig veel verschillende, nieuwe labels bij hun aanbiedingen. Niet alleen wordt het begrip duurzaam toerisme vaak genoemd, maar komen ook termen als ‘fair toerisme’, ‘ecologisch toerisme’, ‘groen toerisme’ aan de orde. Voor een reisbureau is het gebruik van bovengenoemde uitingen een manier om zich te onderscheiden op de markt. Echter leiden de alternatieve termen, of een klein deel (‘fair toerisme’), van het begrip duurzaam toerisme ertoe dat er verwarring ontstaat bij de klant.

De ecologische en sociaal-culturele factoren spelen bij duurzaam toerisme een grote rol. De eerstgenoemde factor, ook wel ‘environmental’ genoemd, refereert aan de gevolgen in de natuur van toerisme. De ecologische factor is onder te verdelen in de impact van toerisme op de omgeving in relatie tot de elementen water, aarde en lucht, en het verband tussen toerisme en het landschap. De sociaal-culturele factor is gerelateerd aan het imago van de mensen. Wat de toerist of de lokale bewonder vindt van de impact van het toerisme op het gebied. Naast de ecologische en sociaal-culturele factoor kan toerisme nog beoordeeld worden op twee andere factoren;  de economische en de culturele factor.

Het zijn niet alleen de touroperators die invloed hebben op duurzaam toerisme. Naast de reisorganisaties en andere bedrijven met een winstoogmerk dragen ook, zoals onder andere de sociaal-culturele factor omschrijft, individuen bij aan duurzaam toerisme. Zo voorziet de lokale bevolking toeristen van diensten en producten, terwijl de toeristen in omgekeerde weg zorgen voor werkgelegenheid.

 

 

 

Tags: , ,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers op de volgende wijze: