Duurzaamheidsabonnement

by

Het doel van duurzaamheidsabonnementen is het stimuleren van de verkoop van duurzame producten. Enerzijds gebeurt dit doordat een vast abonnement ertoe leidt dat consumenten regelmatig het duurzame product aanschaffen, anderzijds gebeurt dit doordat de inkomenszekerheid voor de producent of verkoper ertoe leidt dat een lagere prijs aangehouden kan worden. Daardoor treedt koopkrachtverbetering op voor de consument, die dan sneller geneigd is om de duurzame producten ook daadwerkelijk aan te schaffen (Brunink, Jansen, Kasper & Kamphuis, 2001). “Duurzaamheidsabonnementen” is een paraplubegrip. Hieronder vallen verschillende abonnementen met verschillende producten.

Een bekende variant is het ‘greenwheels-abonnement’. Als de consument zich aangemeld heeft voor dit abonnement en een borgsom betaald heeft, krijgt hij een pas waarmee hij een auto kan reserveren. Voor deze Greenwheels zijn speciale parkeerplaatsen gereserveerd op makkelijk bereikbare plaatsen in de stad. Maandelijks krijgt de abonnementhouder een factuur voor het abonnement en het gebruik van de auto. Dit abonnement is duurzaam omdat één greenwheels-abonnement vijftien andere auto’s op de weg voorkomt. Hierdoor wordt filevorming voorkomen. Doordat consumenten zich bewuster zijn van hun vervoer zorgt het Greenwheels-abonnement bovendien voor een daling van het aantal autokilometers met 10.000, waardoor de CO2-uitstoot vermindert. Er zijn ook elektrische Greenwheels, die helemaal geen CO2 uitstoten (www.greenwheels.com). De auto’s van Greenwheels rijden ook schoner en zuiniger dan de gemiddelde auto (www.milieucentraal.nl).

Een ander abonnement is het groente-abonnement. Dit is een regeling waarbij consumenten een pakket met biologische groenten afhalen of thuisbezorgd krijgen. De klanten hebben geen invloed op de samenstelling van de pakketten. Aanbieders die pakketten samenstellen zijn biologische (web)winkels en (samenwerkingsverbanden van) tuinders. Biologische supermarkten en (groente)winkels en reguliere groentewinkels zorgen voor de distributie. De groenten komen zoveel mogelijk uit de regio en zijn van het seizoen, om de transportlijnen zo kort mogelijk te houden (Brunink, Jansen, Kasper & Kamphuis, 2001).

Deze abonnementen scheppen verschillende voordelen met het oog op duurzaamheid. Zo worden bij het verbouwen van de groenten geen kunstmest en chemische bestrijdingsmiddelen gebruikt (Universitair Milieu Platform). Bovendien hebben de telers zekerheid over hun afzet, waardoor biologisch(-dynamisch) produceren voor hen minder onzeker en dus kostenvoordeliger wordt (Odin).

Het trendbreukabonnement tenslotte is een abonnement op biologische producten, waarbij de consument de producten kan kopen tegen inkoopprijs. Hij betaalt dus het abonnementsgeld in plaats van de normale verkoopprijs, waardoor zijn uitgaven omlaag gaan als hij voldoende producten koopt. Voor de winkelier betekent dit inkomensgarantie, een sterkere binding met de klant en mogelijk een omzetstijging. Dit zorgt behalve voor een beter milieu door de verkoop van duurzame producten voor betere transparantie op de markt, doordat de inkoopprijzen bekend worden (Brunink, Jansen, Kasper & Kamphuis, 2001).

Tags: , , , , , , ,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers op de volgende wijze: