Strategie

by

Strategie is heel belangrijk als het gaat om maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) en duurzaamheid. Ten eerste is de vraag of een bedrijf zich al dan niet met MVO en duurzaamheid moet bezighouden. In eerste instantie lijkt het investeren in deze twee concepten een kostenpost te zijn. Immers, er wordt geld geïnvesteerd door de organisatie, en de samenleving als geheel krijgt er rendement van. De winsten voor de organisatie lijken nihil te zijn. Op korte termijn is dit ook vaak het geval, maar er valt door maatschappelijk verantwoord te ondernemen of een degelijk duurzaamheidsbeleid wel degelijk iets te winnen (Ketelaar & Reinhoudt, 2006). Zijlstra (2008) stelt dat steeds meer ondernemers inzien dat MVO kan leiden tot kosten- en risicoreductie. Ook laten consumenten MVO en duurzaamheid steeds vaker meewegen in het koopgedrag, werken medewerkers liever in een maatschappelijk verantwoorde omgeving en letten kapitaalverschaffers op meer factoren dan economische winst (Zijlstra, 2008).

Naast de beslissing van een onderneming om met MVO of duurzaamheid bezig te gaan zijn, zijn er nog verschillende strategische keuzes te maken op welke manier invulling gegeven kan worden aan deze twee begrippen. Een eerste belangrijke afweging is de vraag of het handelen op dit gebied eenmalig (bijvoorbeeld een gift) of regelmatig wordt gedaan, zoals bij liefdadigheid of sponsorship het geval is. Ook kan worden gekozen om de handelingen met betrekking tot MVO en duurzaamheid te verwerken in de strategie en de doelen van de organisatie. In het eerste geval kan wel worden gesproken van duurzaamheid indien geld wordt gegeven aan goede doelen die zich inzetten voor een duurzamere samenleving, maar er kan niet direct worden gesproken van MVO. MVO is immers méér dan het geven aan goede doelen. Van MVO wordt over het algemeen verwacht dat het verweven zit in de doelen en de strategie van een organisatie. Naast deze strategische keuzes is een andere belangrijke keuze of de bedrijven die zich inzetten voor MVO en/of duurzaamheid dit individueel gaan doen door de eigen bedrijfsvoering hierop aan te passen, of dat er gewerkt wordt aan de gezamenlijke doelen vanuit een netwerk van organisaties. In opkomst is hierbij de PPS, de publiekprivate samenwerking. Hierbij wordt een netwerk gevormd van zowel overheden als non-gouvernementele organisaties, om de gezamenlijke doelen onder andere op het gebied van MVO en duur- zaamheid na te streven [zie Publiekprivate samenwerking].

Tags:

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers op de volgende wijze: