Stakeholder mapping

by

Een bedrijf heeft te maken met verschillende stakeholders (belangengroepen) [zie Stakeholders]. Stakeholder mapping is het in kaart brengen van de positie van deze stakeholders ten opzichte van elkaar en de organisatie, met het doel inzicht te krijgen in welke stakeholders er zijn, welke belangen zij vertegenwoordigen, hoeveel macht zij bezitten, of zij de organisatiedoelen ondersteunen of tegenwerken en de wijze van omgang met deze stakeholders (12manage, 2009). Daarnaast is het ook belangrijk te weten in hoeverre de stakeholders en het bedrijf wederzijds afhankelijk van elkaar zijn (Versteege & Van der Hoek, 2001:5). Er zijn verschillende mogelijkheden om stakeholders in kaart te brengen. Enkele voorbeelden van veelgebruikte analyses zijn de Interne/Externe stakeholderanalyse, de Primaire/Secundaire stakeholderanalyse, de Krachtenveldanalyse, de SWOT-analyse en Actor-Invloed diagrammen (12manage, 2009).

De stakeholder map is een momentopname. Bedrijven kunnen naar aanleiding hiervan inschatten hoeveel en welke stakeholders op het moment van het maken van de map relevant zijn. Het is in dat geval van belang in te schatten wat het risico is, mocht de relatie tussen het bedrijf en de stakeholders niet meer optimaal verlopen. Aan de hand hiervan kunnen beslissingen worden genomen om bepaalde stakeholders wel of niet te betrekken bij het nemen van besluiten (Versteege & Van der Hoek, 2001:5).

Stakeholder mapping kan ook van belang zijn om goed inzicht te krijgen in sociaal en duurzaam ondernemen. Een onderneming kan zelf maar ten dele de vraag beoordelen of men voldoende bezig is met duurzaam of sociaal ondernemen, omdat zij deze vraag niet objectief kan beantwoorden. De verschillende stakeholders kunnen deze vraag wel beantwoorden, omdat zij andere belangen hebben. Bedrijven zullen daarom aan de verwachtingen van stakeholders moeten voldoen en de belangen hiervan zoveel mogelijk proberen te behartigen. Deze belangen kunnen tussen de stakeholders conflicteren en hierom is het van belang een goede balans te vinden in het behartigen van deze belangen (Versteege & Van der Hoek, 2001:4). Wanneer de goede balans gevonden wordt, kan de omgang met stakeholders bijdragen aan een duurzamer of maatschappelijk verantwoorder beleid.

Tags: , ,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers op de volgende wijze: