Sociale audit

by

Auditing is het controleren van een organisatie op het op een juiste manier handelen. Auditing kan financieel van aard zijn, maar dit hoeft niet. Social auditing lijkt in vele opzichten op financial auditing, maar er wordt niet op geldstromen gelet, maar op vrijwel alle andere zaken (Clark, 2009). Volgens Boyd (1998) bestaat het uit sociale, economische en omgevingskansen en beperkingen die kunnen worden opgespoord en gebruikt.

Bij social auditing gaat het om het goed kunnen overleven van de organisatie, door feedback te krijgen op het gebied van zowel de interne als externe omgeving. Het helpt de bedrijven een heldere doelstelling te bereiken door middel van het stellen van duidelijke doelen en het vergroten van de efficiency van de processen om deze doelen te bereiken (Clark, 2009). De prestaties op niet-financieel gebied worden systematisch en regelmatig gecontroleerd, evenals de visies van de stakeholders van de onderneming (Boyd, 1998).

Het maken van een sociale audit begint met het stellen van een duidelijke visie en missie en met het formuleren van interne en externe doelen. Daarnaast is het belangrijk actieplannen te maken om deze doelen te gaan bereiken en een meetsysteem op te zetten waaruit moet blijken of deze doelen gehaald worden of niet. Door middel van het bijhouden van procedures en het controleren en verbeteren van de indicatoren zal een duidelijke koers ontstaan naar de gestelde doelen (Clark, 2009).

Social auditing gebeurt door de organisatie zelf, maar wordt gecontroleerd door een externe partij, de social auditor. Deze controleert de boekhoudingen, actieplannen, procedures en indicatoren en geeft hierbij adviezen over de handelingswijze en het vergroten van de efficiency van de bedrijfsprocessen, zowel intern als extern (Clark, 2009; Boyd, 1998). Hiermee wordt de juistheid en de objectiviteit van de sociale audit gegarandeerd. De sociale audit wordt over het algemeen in ongeveer een jaar tijd opgezet en het is de bedoeling dat deze audit leidt tot een jaarlijks sociaal-auditrapport.

Sociale audits dragen bij aan een socialer ondernemingsklimaat. Sociale doelstellingen moeten door middel van deze audits gehaald worden, waardoor deze een soort bescherming bieden aan werknemers, klanten en andere stakeholders. Door het maken van sociale audits moet een bedrijf voldoen aan de sociale standaarden. Zij kunnen slechts noodzakelijke veranderingen aankaarten, maar zij bieden geen garantie voor het daadwerkelijk veranderen van de bedrijfsvoering (Clean Clothes Campaign, 2005). Hierdoor kan een sociale audit niet worden vergeleken met een internationale certificering als ISO 14001 of SA-8000.

Tags: , , ,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers op de volgende wijze: