Social Reporting

by

Social reporting (sociale verslaglegging) is het verstrekken van informatie over sociale structuren en processen, voorwaarden en consequenties van sociaal beleid. Dit gebeurt regelmatig en systematisch (Zapf in Noll, 2009). Sociale verslaglegging kan ook het presenteren van data met betrekking tot het verbeteren van levensomstandigheden van de bevolking en de veranderingen hiervan betreffen (Zapf in Noll, 2009). De organi- satie legt in beide gevallen een verantwoording over het organisatiebeleid af naar de stakeholders.

Sociale verslaglegging is niet verplicht in Nederland. Wel stellen veel organisaties een MVO-jaarverslag of een duurzaamheidsverslag op. Deze verslagen leiden tot transparantie van de organisaties. Transparantie heeft verschillende doelen. Het voornaamste doel van transparantie is de interne en externe controles van bedrijven te kunnen verbeteren, door meer inzicht te krijgen in de gang van zaken in het bedrijf (Bamber, 2005:1). Een tweede doel van transparantie is het kunnen vergelijken (benchmarken) van verschillende ondernemingen op uiteenlopende gebieden. Hierdoor kunnen klanten selectiever zijn in het selecteren van de leverancier voor de producten [zie ook Transparantie en Verantwoorden].

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers op de volgende wijze: