Maatschappij

by

Onder de maatschappij wordt verstaan een samenleving of gemeenschap, of in algemene zin van het woord de gehele wereld (Van Dale, 2009). Het begrip maatschappij dekt een iets andere lading dan het begrip samenleving. Over het algemeen wordt onder samenleving verstaan het systeem waarin mensen en groepen met elkaar omgaan. Maatschappij wordt ook gebruikt in het verband van de instituties die in de samenleving opereren om deze te ordenen (Stronks, 2007). Het brede begrip maatschappij kan worden gezien als de samenleving als geheel, inclusief instituties, overheden, markt, economie en milieu (Stronks, 2007). De laatstgenoemde omschrijving van maatschappij past binnen de visie van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Binnen MVO bestaan verschillende vormen die ieder op een ander gedeelte van de maatschappij gericht zijn.

De maatschappij staat de laatste jaren veel in de belangstelling. In de loop der jaren is men het belangrijker gaan vinden dat men zich inzet voor de samenleving. Het feit dat in de samenleving de verschillen tussen rijk en arm nog steeds aanwezig zijn, het milieu steeds meer aangetast wordt en bepaalde grondrechten nog steeds niet mondiaal worden uitgevoerd zorgt voor een toenemende roep om aandacht voor de maatschappij. Vooral bedrijven, samen goed voor een enorme mondiale sector, kunnen hierin verschillen maken. Nu de visie steeds verder verschuift van winstmaximalisatie naar winstoptimalisatie [zie Winstmaximalisatie en Winstoptimalisatie], betekent dit dat bedrijven meer kunnen investeren in de maatschappij. Stakeholders verwachten dit ook van bedrijven en oefenen hierop ook druk uit. Als bedrijven zich niet genoeg inzetten voor de maatschappij, kan dit hen gezichtsverlies opleveren met alle gevolgen van dien.

Bedrijven kunnen zich op talloze manieren inzetten voor de maatschappij. Dit kan bijvoorbeeld door een eenmalige donatie te geven aan sociale doelen door middel van liefdadigheid of sponsorship, of door structureel geld en of aandacht te besteden aan sociale doelen zoals lid worden van sociale organisaties of het hebben van een duurzaamheidsbeleid. Ook kunnen organisaties permanent maatschappelijke doelen nastreven door deze te verweven in de be- drijfsstrategie, zoals bij MVO het geval is.

 

Tags: , ,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers op de volgende wijze: