Innovatie

by

Innoveren betekent letterlijk vernieuwen. Vernieuwing is ook de basis van het begrip innovatie, maar kan niet als synoniem worden gezien. Volgens Rogers en Shoemaker (in Flikkema & Jansen, 2004) gaat het om het toepassen van nieuwe technologieën in producten, diensten en processen. Andere auteurs (onder anderen Van der Aa & Elfring in Flikkema & Jansen, 2004) gaan meer uit van de ontwikkeling van de drie bovengenoemde processen zelf dan van de technologieën.

Innovatie kan voor een organisatie worden gezien als een doel om te bereiken, om hiermee een goede naam te verwerven en concurrentievoordelen te behalen. Kleinknecht (in Flikkema & Jansen, 2004) ziet innovatie meer als een middel dat moet leiden tot een verhoogde productiviteit. Erhardt (in Flikkema & Jansen, 2004:14) vindt in zijn onderzoek dat innovatie, mits op een goede manier gefaciliteerd, een voorspeller is van een snelgroeiende on- derneming.

Het meten van innovatie is lastig. Het valt niet uit te drukken in numerieke waarden en kan bovendien stuiten op discussies over wat wel en niet onder innovatie verstaan wordt. Een subtiele verandering in het productieproces is namelijk niet vanzelfsprekend een innovatie. In de industriële sector worden innovatie-indicatoren gebruikt, zoals de uitgaven aan Research & Development, het aantal patenten, het aankondigen van nieuwe producten en diensten in vaktijdschriften en het omzetaandeel van nieuwe producten en diensten (Flikkema & Janssen, 2004:317). Innovatie komt ook voor in dienstverlenende bedrijven, waarbij de genoemde indicatoren niet van toepassing zijn. Flikkema en Janssen komen daarom met de volgende indicatoren gericht op de dienstverleningssector: het omzetaandeel van nieuwe diensten, de LIBIO (Literature Based Innovation Output)-maatstaf en uitgaven aan Business Development, R&D, externe adviseurs, ICT, marketing, opleiding en training, redesign en interne projecten.

Innovatie wordt in de huidige maatschappij gezien als voorwaarde om met de trend van maatschappelijk verantwoord ondernemen mee te kunnen komen (CSR Academy, 2008). Omdat de producten steeds milieuvriendelijker worden, moeten er steeds weer innovaties komen om de con- currenten voor of bij te blijven. Om maatschappelijk verantwoord ondernemen of duurzaamheid te bereiken is één innovatie daarom niet genoeg. Er zal continu geïnnoveerd moeten worden.

 

Tags:

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers op de volgende wijze: