Greenwashing

by

De term greenwashing wordt gebruikt om het proces te beschrijven van het misleiden van klanten door de inspanningen van het bedrijf op milieugebied of de positieve effecten van een product voor het milieu te benadrukken of te overdrijven (Greenpeace, 2008). De term is rond 1990 ontstaan, toen enkele grote vervuilende bedrijven zich gingen presenteren als ecologisch verantwoorde bedrijven. Oorspronkelijk werd de term gebruikt om instanties aan te duiden die misleidende milieuadvertenties plaatsten, maar door de diversificatie van de bedrijven die zich milieubewust profileerden is het begrip breder geworden en wordt het nu ook gebruikt voor andere milieuactiviteiten dan adverteren, zoals verslaglegging, sponsorship enzovoort (Business Ethics, 2008).

Na verschillende grote gebeurtenissen met betrekking tot de (reportage over) klimaatverandering (onder andere het rapport van de Club van Rome, Our common future van de commissie-Brundtland en het Kyoto-protocol) is men zich er in toenemende mate bewust van geworden dat er iets ondernomen moet worden om deze klimaatsverandering tegen te gaan. Hierdoor gaan bedrijven zich meer inzetten voor een schoner milieu. ‘Groen’ is hierin het sleutelwoord. Met de toename van dergelijke bedrijven en de steeds grotere aandacht die naar dit thema uitgaat, wordt ook onder de consument de bewustwording steeds groter. De consument kijkt steeds vaker naar de milieuprestaties van bedrijven en selecteert op basis hiervan een leverancier. Dit stimuleert bedrijven op hun beurt weer extra aandacht te schenken aan de milieuproblematiek.

Hoewel een groot deel van de bedrijven zegt aan het oplossen van milieuproblemen te werken en de buitenwereld probeert te overtuigen met slogans, is lang niet elk bedrijf daadwerkelijk milieuvriendelijk. Voor veel bedrijven is mlieuvriendelijk niet meer dan een term die gebruikt wordt in een PR-campagne (Greenpeace, 2008). Hoeveel extra activiteiten bijvoorbeeld een olieraffinaderij ook onderneemt om een positief klimaat te bevorderen, het winnen van olie en de activiteiten die hiermee gepaard gaan zijn per definitie niet milieuvriendelijk. Daarom zou een reclamecampagne voor een olieraffinaderij omwille van het milieu niet gepast zijn. Dergelijke reclame, die de onderneming dus ‘greenwasht’, kan hiermee een milieuschadelijk effect hebben (Greenpeace, 2008). Door de reclame die men maakt zou er meer olie gekocht en verbrand kunnen worden, wat feitelijk het milieu alleen maar meer zou schaden. Daarnaast is het domino-effect aanwezig. Door het greenwashen van een organisatie worden concurrenten binnen de industrietak ook aangezet om aan greenwashing te doen, om niet achter te blijven ten opzichten van de concurrentie. Zo ontstaat greenwashing op industrieniveau in plaats van op bedrijfsniveau (Business Ethics, 2008).

Greenwashing kan op een andere manier ook een tegengesteld effect bereiken. Als veel milieu-inspanningen een vorm van greenwashing blijken te zijn, wordt de consument sceptischer tegenover positieve uitlatingen met betrekking tot het milieubeleid. Hierdoor worden bedrijven met goede bedoelingen opnieuw in diskrediet gebracht (Business Ethics, 2008).

Er zijn twee soorten greenwashing. De eerste soort heeft betrekking op het overwaarderen van het eigen milieubeleid. Er zijn goede intenties met betrekking tot het milieu, maar door het reclame maken voor milieuvriendelijke producten of productie- methoden lijkt het alsof de producten zelf en de productie zelf niet schadelijk zijn voor het milieu, terwijl dit wel het geval is. Hieronder valt onder andere het bovengenoemde voorbeeld van de olieraffinaderijen. Bij de tweede soort greenwashing ontbreken zelfs de goede intenties. Door wetten en regelgeving gedreven en onder druk van de stakeholders presenteren deze bedrijven de resultaten van veranderingen alsof zij hierin een grote stap vooruit heb- ben gedaan. Hiermee hopen zij de stakeholders tevreden te houden, boetes buiten de deur te houden, en wellicht zelfs overheidssubsidie binnen te slepen. Feitelijk hopen zij hier alleen zelf beter van te worden (Greenpeace, 2008).

 

Tags: , , , , ,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers op de volgende wijze: