Filantropie

by

Filantropie is nauw verwant aan de begrippen liefdadigheid en sponsorship [zie ook Liefdadigheid en Sponsorship]. Het woord is af komstig van het Griekse woord ‘philan- thrôpos’, wat mensenvriend betekent (De Vries & De Tollenaere, 2004). De meeste overeenkomsten zijn te vinden met het woord liefdadigheid, omdat bij sponsorship het eigenbelang een grotere rol speelt. Filantropie wordt gezien als ‘alle private initiatieven om non-profit organisaties (financieel) te steunen’ (FM, 2008) of, zoals Schuyt het omschrijft, ‘het ter beschikking stellen van privégelden, vermogen, goederen, diensten of tijd ten behoeve van zaken van algemeen belang’ (Schuyt, 2001). Liefdadigheid is een iets beperkter begrip en houdt in: het geven aan de armen en mensen in nood (Schuyt, 2001). Bovenstaande definitie sluit nog steeds eigenbelang niet uit, maar bij filantropie speelt eigenbelang geen rol.

Filantropie is tegenwoordig een veelgebruikt concept. Door de toenemende bewustwording van het maatschappelijke belang van organisaties en de filantropische sector, staat deze vaker in de belangstelling en is het ook een groeiende sector. Ook doordat de overheid zich verder terugtrekt uit de sector van het maatschappelijk verantwoord ondernemen, nemen de maatschappelijke organisaties in omvang toe. De samenleving komt stap voor stap dichter bij wat Schuyt de civil society noemt: de samenleving waarin burgers, particuliere organisaties, fondsen, kerken en bedrijfsleven meer verantwoordelijkheden nemen voor het algemene belang (Schuyt, 2001).

Filantropie lijkt een belangrijke vorm van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Deze vorm zou zelfs een van de meest ver- gaande vormen van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) zijn, omdat er in zijn geheel geen eigenbelang aan te pas komt. Omdat filantropie niet structureel hoeft te zijn en de bedrijfsvoering van organisatie hier niet op aangepast hoeft te zijn, valt het strikt genomen niet onder de vlag van MVO. Voor veel commercieel ingestelde bedrijven is het wel mogelijk om af en toe een gift te doen, maar dit is vaak ook om het eigen imago op te krikken, waardoor dit niet puur uit altruïstische motieven gebeurt.

Tags: , , ,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers op de volgende wijze: