Fair trade

by

Fair trade staat letterlijk voor eerlijke handel. De term wordt tegenwoordig gebruikt als een term voor handelspartners die een grotere gelijkheid zoeken op het gebied van internationale handel, waarbij de relatie gebaseerd is op dialoog, transparantheid en respect (Fairtrade Labelling Organizations International FLO, 2009). Organisaties die aan fair trade doen ‘zijn actief betrokken bij het ondersteunen van producenten in het verzetten tegen regels en de praktijk van de conventionele internationale handel’ (Fairtrade Labelling Organizations International FLO, 2009). De hoofddoelen van fair trade zijn producenten uit een kwetsbare positie naar een economisch stabiele toestand te helpen, producenten en klanten als stakeholders in de eigen organisatie te laten fungeren en een grotere gelijkheid binnen de internationale handel te verkrijgen (Fairtrade Labelling Organizations International FLO, 2009).

Fair trade is begonnen in de jaren vijftig toen veel producenten in moeilijkheden kwamen door te lage marktprijzen en in hoge        mate afhankelijk waren van intermediairs. Er ontstonden samenwerkingsverbanden tussen kleinschalige producenten, importeurs en verkopers, om zonder tussenkomst van derden de producten te verkopen en op deze wijze het eigen bestaan te beschermen (Fairtrade Labelling Organizations International FLO, 2009).

In Nederland bracht de handelsorganisatie Solidaridad in 1988 een label op de markt, genaamd Max Havelaar. Dit label garandeerde dat de producten die dit label kregen, gemaakt werden volgens bepaalde arbeidsomstandigheden en milieustandaarden. Dit was een doorbraak omdat door middel van dit label producten verkocht konden worden zonder dat er twijfel zou bestaan of deze producten daadwerkelijk op een verantwoorde manier op de markt zijn gekomen (Fairtrade Labelling Organizations International FLO, 2009). Sinds 1997 bepaalt de Fairtrade Labelling Organizations International FLO, een overkoepelende organisatie voor fair-tradehandel, de standaarden die gelden om een fair-tradelabel te kunnen krijgen. Tevens houdt de FLO toezicht en inspecties om te controleren of de bedrijven die deze producten op de markt brengen zich wel aan deze standaarden houden. Met fair trade wordt onder andere bereikt dat producten op een duurzamere wijze worden geproduceerd, zonder het kappen van het regenwoud en onder goede arbeidsomstandigheden, dus zonder kinderarbeid. Daarnaast dringt het de armoede, met name in de derde wereld, terug (Oxfam Novib, 2009).

Voor bedrijven kan het van strategisch belang zijn fair-tradeproducten op de markt te brengen. De consument wordt immers steeds kritischer over de wijze waarop bedrijven omgaan met de maatschappij. Eerlijke handel kan daarom zorgen voor een beter imago, wat op zijn beurt weer kan leiden tot een vergroting van de omzet en winst.

 

 

Tags: , ,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers op de volgende wijze: