Duurzame inkoop

by

Bij duurzaam inkopen worden milieu en sociale aspecten meegenomen bij de overweging om diensten en producten te kopen. Bij milieuaspecten gaat het om het effect van zowel het product als het productieproces op het milieu door bijvoorbeeld energieverbruik en het gebruik van materialen. Bij de sociale aspecten wordt gekeken naar het feit of er al dan niet gebruik wordt gemaakt van onder andere kinderarbeid of dat er sprake is van schending van de mensenrechten (SenterNovem, 2008).

Door duurzaam in te kopen wordt een markt gestimuleerd om duurzame producten te produceren. De Europese Unie heeft in 2001, tijdens de Gothenburg-top, besloten dat nationale overheden als voorbeeld moeten dienen en duurzaamheid mee moeten nemen in de economische ontwikkeling, onder andere door duurzame producten in te kopen. Duurzaam inkopen kan worden gedefinieerd als een proces waarin organisaties in alle fasen van het inkoopproces rekening houden met de maatschappij en de economie waarbij de schade aan het milieu wordt geminimaliseerd (Defra in EPROC, 2007; Van den Burg & Houwer, 2008). Veel overheden streven er daarom ook naar om meer te letten op duurzaamheidsaspecten  bij het inkopen van producten en diensten. Zo heeft de Nederlandse rijksoverheid tot doel gesteld om in 2010 bij al haar inkopen duurzaamheid mee te nemen in de beslissing welke producten worden ingekocht. Provincies en gemeenten zullen volgen (Van den Burg & Houwer, 2008).

Door duurzaam in te kopen wordt niet alleen de eigen bedrijfsvoering duurzamer gemaakt, ook worden de leveranciers van goederen en diensten verplicht deze duurzamer te produceren en te ontwikkelen. Omdat steeds meer bedrijven van duurzaam inkopen een speerpunt van de organisatie hebben gemaakt, wordt het voor leveranciers die niet op een duurzame manier produceren lastig de producten nog te verkopen en concurrerend te blijven met de leveranciers die duurzaamheid wel hoog in het vaandel hebben staan. Ditzelfde geldt voor organisaties die zelf moeten inkopen. Door de toenemend kritische houding van de consument wordt het voor een organisatie die niet duurzaam inkoopt steeds lastiger concurrerend te blijven. Consumenten staan steeds vaker afwijzend tegenover niet-duurzame inkoop. Hiermee worden organisaties min of meer verplicht zich hieraan aan te passen (Van den Burg & Houwer, 2008).

De laatste jaren wordt duurzaam inkopen steeds meer toegepast en gestimuleerd door de overheid. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft in november 2007 een akkoord gesloten met de rijksoverheid, waarin is afgesproken dat 75 procent van de producten en diensten in 2010 duurzaam worden ingekocht, en dat dit in 2015 100 procent moet zijn. Het Rijk gaat hierin verder en wil zelf in 2010 al voor 100 procent duurzaam inkopen (Van den Burg & Houwer, 2008). Het Rijk is een belangrijke speler als het gaat om duurzaam inkopen. Door de grootte van het Rijk en de overige overheden en de voorbeeldfunctie die deze kunnen hebben, is het belangrijk dat zij zich inzetten voor duurzaam inkopen. SenterNovem heeft voor de Nederlandse overheden criteria opgesteld waaraan de inkoop moet voldoen voor verschillende productgroepen. Iedereen die aan de overheid producten of diensten wil leveren, zal aan deze criteria moeten voldoen. Dat betekent dat veel huidige leveranciers hun proces moeten verduurzamen om nog aan de overheid te kunnen leveren. Ook bedrijven kunnen bij de inkoop deze criteria aanhouden (Harmelink et al., 2005; SenterNovem, 2008).

De Kamer van Koophandel (KvK) heeft een stappenplan opgezet om duurzaam in te kopen (Kamer van Koophandel, 2008). Daarnaast zijn er vele websites met informatie over duurzaam inkopen. MVO Nederland heeft een lijst met tips over duurzaam inkopen bij allerlei soorten facilitaire diensten en producten (MVO Nederland, 2010). Sinds enige tijd zijn er ook benchmarks op internet te vinden die bedrijven en overheden vergelijken op (de mate van) duurzame inkoop (onder andere Stichting Onderneem Duurzaam, 2008; COS Nederland, 2008).

Tags: ,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers op de volgende wijze: