Duurzame concurrentievoordele

by

Duurzame concurrentievoordelen zijn concurrentievoordelen die worden behaald door middel van duurzaam ondernemen. Tevens blijken deze voordelen ook zelf duurzaam te zijn, wat de continuïteit van de organisatie vergroot.

Tegenwoordig zijn er veel bedrijven die maatschappelijke doelen nastreven door voortdurend creatief en innovatief te zijn om de concurrentie voor te blijven op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Als een bedrijf een degelijk MVO-beleid of een degelijk duurzaamheidsbeleid heeft, kan dit concurrentievoordelen opleveren. Hierdoor kan MVO, wat in eerste instantie een kostenpost is, als investering worden gezien en kan het betreffende bedrijf door middel van een beter imago profijt hebben van een MVO-beleid [zie ook Maatschappelijk verantwoord ondernemen]. MVO creëert naast de maatschappelijke doelen (waarden voor buiten de organisatie) ook winst, doordat consumenten kritischer zijn geworden over de producten, hoe deze gemaakt worden en onder welke omstandigheden dit gebeurt (Ketelaar & Reinhoudt, 2006).

Het model dat in maatschappelijk en duurzaam ondernemen centraal staat, is het Triple-P-model van Elkington [zie People, Planet, Profit]. Het in een juiste balans brengen van de drie P’s (People, Planet, Profit) levert voor ondernemers winst op op langere termijn. Hiermee dragen MVO en duurzaamheid niet alleen bij aan een duurzame samenleving, maar ook aan de concurren- tiepositie van bedrijven die actief hiermee bezig zijn. Dit komt doordat ze vaak zowel intern als extern een signaal geven dat zij zich inzetten voor de samenleving. Klanten, aandeelhouders en andere stakeholders waarderen dit gedrag, waardoor het imago van het betreffende bedrijf op dit punt verbetert (Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, 2009) [zie voor nadere uitleg over concurrentievoordelen Competitiviteit en Concurrentievoordeel].

 

Tags: , ,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers op de volgende wijze: