Duurzaamheidsindex

by

In het verlengde van de term benchmarken ligt het indiceren van bedrijven op het gebied van duurzaamheid. Om een goed onderscheid te kunnen maken tussen bedrijven die wel een duurzame bedrijfsvoering hanteren en bedrijven die zich hier niet of niet voldoende in verdiepen, zijn er in de loop der jaren verschillende duurzaamheidsindexen ontstaan. Het gaat hierbij, net als bij bijvoorbeeld de AEX- index, om indices van bedrijven, waarbij niet alleen gekeken wordt naar de winst of de grootte van de organisatie, maar ook om het langetermijnbeleid op het gebied van onder andere personeelsmanagement en milieu (Communicatie, 2003).

De belangrijkste duurzaamheidsindex is de Dow Jones Sustainability Index (DJSI) die een indexering geeft van bedrijven wereldwijd. Deze index bestaat sinds 1999 en geeft bedrijven en banken de mogelijkheden investeringen te doen in bedrijven die op deze index voorkomen. Om in deze index voor te komen, worden bedrijven geselecteerd op een goede score op thema’s zoals corporate governance, risicomanagement, ketenverantwoordelijkheden en arbeidsomstandigheden. Door middel van deze DJSI kunnen bedrijven zonder verdere benchmarking op een duurzame wijze beleggen. De DJSI kijkt binnen de index, net als op de ‘gewone’ beurs, naar de financiële prestaties van de bedrijven die op deze lijst voorkomen. De in 2008 opgerichte Dow Jones Sustainability World 80 Index is een van de traditionele DJSI afgeleide index, waarin alleen de tachtig best presterende bedrijven op economisch, milieu en sociaal vlak voorkomen. Hiermee wordt een extra strenge controle gehouden of bedrijven wel duurzaam genoeg opereren (Dow Jones Sustainability Indexes, 2009). Nederlandse bedrijven presteren over het algemeen goed op de duurzaamheidsindex DJSI. Zo stonden AKZO, Philips, TNT en Unilever allen in de top van de index (Berentsen, 2007).

De DJSI maakt het investeringsbeleid van organisaties transparanter. Zo is het gemakkelijker voor consumenten om te zien waar het geld van banken in belegd wordt en kunnen consumenten kiezen voor bedrijven die doen aan duurzaam investeren. Bedrijven kunnen zich hierdoor profileren op het gebied van duurzaamheid en hiermee een versterkte concurren- tiepositie verkrijgen.

Tags: , ,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers op de volgende wijze: