Concurrentievoordeel

by

Concurrentievoordelen zijn die punten van een organisatie, waarbij winst kan worden gemaakt ten opzichte van andere organisaties. De Wit en Meyer (2005) stellen dat concurrentievoordelen gehaald kunnen worden door een goede configuratie van input, activiteiten en output, om zoveel mogelijk waarde te creëren voor klanten. De waarde wordt gecreëerd door het op een juiste wijze aanbieden van een product, en een goede invulling van de waardeketen [zie Waardeketen]. Veel concurrentievoordelen worden gehaald uit productiewijzen zoals standaardisatie of juist differentiatie. Daarnaast zijn er ook concurrentievoordelen te behalen door middel van het langer of korter maken van de bedrijfskolom, logistieke mogelijkheden, kennis en expertise en andere aspecten die met de bedrijfsvoering te maken hebben. Een onderneming kan ook binnen het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) en duurzaamheid concurrentievoordelen behalen; een trend die de laatste decennia in opkomst is geraakt [zie Maatschappelijk verantwoord ondernemen].

Aan het begin van de maatschappelijke bewustwording lag het concurrentievoordeel met name bij de bedrijven die inspeelden op deze maatschappelijke trend. Door maatschappelijk verantwoord te gaan ondernemen en dit ook daadwerkelijk uit te stralen naar het grote publiek, kon een voorsprong worden opgebouwd ten opzichte van de concurrenten. Nu het debat omtrent MVO en duurzaam ondernemen is toegenomen zijn er veel meer bedrijven die zich met deze trend bezighouden. Er is nog maar een kleine groep bedrijven die zich niet op een of andere manier aanpast aan de wensen van de klant met betrekking tot bovengenoemde onderwerpen. Het concurrentievoordeel moet dus niet meer zozeer komen van het feit dát een bedrijf aan MVO doet, maar van het onderscheidend vermogen en creativiteit binnen het gebied van MVO en duurzaamheid. Op steeds nieuwe manieren wordt gehoor gegeven aan de oproep om maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Dit houdt de bedrijven scherp en zorgt voor een constante innovatieve stroom om de concurrentie voor te blijven.

Het concurrentievoordeel van MVO lijkt zich in eerste instantie niet te uiten in de vorm van winst, aangezien het in het begin een kostenpost is. Toch kan door een degelijk MVO-beleid te voeren de winst worden vergroot. MVO creëert naast de maatschappelijke doelen (waarden voor buiten de organisatie) ook winst (Ketelaar & Reinhoudt, 2006). Naast winst voor de organisatie leveren MVO en duurzaam ondernemen natuurlijk ook winst op voor de maatschappij.

Tags: , , , ,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers op de volgende wijze: