Liefdadigheid

by

Liefdadigheid wordt door Van Dale (2009) omschreven als ‘het geven van steun aan noodlijdende personen’. Het begrip heeft een rijke geschiedenis. Al in 1137 wordt gesproken van charity, het Engelse woord voor liefdadigheid,  afkomstig van het Latijnse woord ‘caritas’ wat zonder kosten, vrijwillig en betrokken betekent. Liefdadigheid wordt vaak gekoppeld aan de kerkelijke gemeenschappen, die van oudsher hun liefde aan de armen schenken. In veel kerkelijke geschriften komt dit woord dan ook voor (Online Etymology Dictionary, 2008).

Het begrip is nauw verwant aan de begrippen filantropie en sponsorship. De door de Van Dale (2009) gegeven definitie laat de kern van de verschillen tussen bovengenoemde begrippen buiten beschouwing. Wanneer gekeken wordt naar het doel van de gift, is er een groot verschil tussen sponsorship en de andere twee begrippen. ‘Bij sponsorship zal de sponsor (de steunverlener) direct of indirect profijt hebben van deze relatie, terwijl de gesponsorde organisatie of individu er financiële steun voor ontvangt’ (Klincewicz, 1998:1103). Het doel is hier dus niet alleen het beter maken van de personen of instellingen die steun krijgen, maar ook het eigenbelang dat achter deze daden zit. Bij liefdadigheid en filantropie is het eigenbelang minder aanwezig. Deze twee begrippen worden dan ook veelvuldig door elkaar gebruikt met dezelfde achterliggende betekenis. Toch zit er ook tussen deze twee begrippen een verschil. Filantropie wordt gezien als ‘alle private initiatieven om non- profitorganisaties (financieel) te steunen’ (FM, 2008) of, zoals Schuyt het omschrijft, ‘het ter beschikking stellen van privégelden, vermogen, goederen, diensten of tijd ten behoeve van zaken van algemeen belang’ (Schuyt, 2001). Liefdadigheid is een iets beperkter begrip en beslaat het geven aan de armen en mensen in nood (Schuyt, 2001).

Liefdadigheid wordt niet zozeer gezien als een aandeel aan maatschappelijk verantwoord ondernemen, vanwege het eenmalige karakter en omdat de bedrijfsvoering van de organisatie hier niet op aangepast wordt. Het heeft wel een aandeel in het maatschappelijke opereren van een organisatie en het zal daarom door klanten niet onopgemerkt blijven. Door aan liefdadigheid te doen en dit kenbaar te maken aan de stakeholders van de organisatie (bijvoorbeeld door middel van maatschappelijke verslagen), kan men het imago van de organisatie opkrikken en klanten aan zich binden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers op de volgende wijze: